Di AINNA, dari sudut perancangan pengeluaran dan operasi, pendapat yang paling popular-dan seringkali paling cetek-tentang AI ialah:
“AI membazir terlalu banyak tenaga, air dan kuasa GPU.”
Yang lebih membimbangkan, anggapan ini sering dipegang oleh mereka yang membuat keputusan kritikal, tetapi keputusan itu dibentuk oleh hype, bukan pemahaman teknikal yang mendalam.
Masalah sebenarnya bukan pada AI.
Masalahnya ialah menggunakan AI tanpa strategi pelaksanaan yang jelas.
Dengan penghalaan pintar, segmentasi model dan sistem yang terpisah, penggunaan sumber boleh dikurangkan sehingga 90% kerana model besar hanya diaktifkan apabila benar-benar diperlukan.
Menggunakan AI tanpa strategi ibarat menyalurkan kapasiti operasi ke tugas yang salah:
🚛 Menggunakan lori besar untuk menghantar sebiji batu.
🏎️ Menggunakan kereta lumba untuk berpindah rumah.
🛡️ Menggunakan kenderaan perisai untuk ulang-alik ke tempat kerja.
Teknologi yang berkuasa tidak boleh dikerahkan secara automatik untuk setiap tugas.
Gunakan model kecil untuk tugas ringan.
Gunakan model besar hanya untuk masalah kompleks.
Gunakan sistem deterministik apabila AI tidak diperlukan.
AI tidak secara automatik menjadi pembazir.
Reka bentuk AI yang lemah, tadbir urus yang longgar dan keputusan yang dipacu hype itulah yang mencipta pembaziran.


